Wantrouwend personeel kost je organisatie een vermogen & geeft stress

Te veel medewerkers vertrouwen het management van hun eigen bedrijf niet. En te weinig managers realiseren zich hoe dit hun functioneren ondermijnt. Daarnaast brengt dit stress met zich mee en verhoog je hierdoor het risico op verzuim. Klinkt simpel dus doe er dan ook wat aan. Zou je zeggen maar kennelijk is het allemaal niet zo simpel als dat het ogenschijnlijk lijkt…

Ik leg het even uit:
Onlangs sprak ik een medewerkster van een groot concern die – net als ikzelf – geen blad voor de mond nam: Ons management zegt al jarenlang dat de klant op 1 staat. Maar er is niemand die hun verhaal gelooft. Natuurlijk vinden we de klant belangrijk maar we vinden onszelf en onze targets belangrijker. Komt je vast bekend voor want haar verhaal is niet uniek. 

Het management doet zijn best om met een mooi verhaal te komen. Maar de eigen medewerkers geloven er niets van. En feit is dat de meeste medewerkers vaak meer vertrouwen hebben in een onbekende dan in hun eigen management. Een gestreste manager denkt vaak bij zo’n gegeven jammer dan, hier heb ik geen tijd voor want ik ben toch de baas. Maar dat is een naïeve en domme gedachte . Het vertrouwen van medewerkers in hun leidinggevenden heeft een grote impact. Wederom klinkt dit ontzettend logisch en toch doen we er niks mee

Beloftes nakomen
Wanneer we geloven dat onze leidinggevenden hun beloftes nakomen, eerlijk met ons omgaan en oprecht naar onze mening luisteren, dan heeft dat een positieve invloed  op het werk dat we doen. Meer vertrouwen  leidt tot een hogere arbeidsproductiviteit, een hogere kwaliteit van producten en diensten, en betere financiële resultaten. De resultaten waar jij als manager op wordt afgerekend, verbeteren als je mensen jou meer vertrouwen. Zo simpel is het dus echt!!!!!

Maar vertrouwen creëren is ingewikkeld voor managers . Het vergt een grote investering in tijd en interactie met medewerkers. Steeds opnieuw moet je bewijzen dat je competent bent, integer en bovendien het best voorhebt met de organisatie. En toch verwacht ik van je dat je dit gaat doen, want dat hoort nou eenmaal bij het vak van Manager ! Jij wou die functie, dan hoort dit er bij!

Veel mensen -vooral de mensen in de top – lukt dat niet. Ze staan voortdurend onder grote druk . Moeten veel te veel doen in veel te weinig tijd. Een kort presentatie bij de kwartaal bijeenkomst, de klant op 1 zetten, personeel begeleiden, etc. en dan meteen weer rennen naar de volgende vergadering. Op deze manier neemt het vertrouwen in hen juist steeds verder af en moeten ze het volgende kwartaal misschien nog harder werken om hun resultaten te halen. 

Wordt het niet tijd dat iemand ze eens verteld dat dit de snelste weg naar een burn-out is? En laat mij nou diegene zijn om dit te vertellen. En daarom hoop ik van ganser harte dat je me belt of mailt zodat we dit probleem van sluimerend verzuim  kunnen voorkomen  ipv oplossen !

Beloof je dat je me belt? 

Iets heel anders:
Wellicht weet je dat ik langere tijd Nederland heb verruilt voor een andere leuke plek. Mede om Corona te ontvluchten maar ook omdat we door datzelfde virus nu de kans kregen om ergens anders te gaan wonen. Ik heb hier een heel leuk artikel over geschreven met een aantal leuke tips om tot rust te komen op Ibiza. Je leest het hier