Klachten en adviezen

Kies een coach

Klachten die je kunt ervaren bij een burn-out

Wat vervelend! Je kampt met stressklachten of wellicht heb je al te maken met een burn-out. Hoe dan ook een vervelende situatie en niet wenselijk. Gelukkig heb je ons nu gevonden. Op dit deel van onze website vindt je informatie over de klachten en symptomen van een burn-out, wat je kunt doen en is meer informatie te vinden over onze 30-dagen training. Mocht je vragen of onduidelijkheden hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen via het contactformulier.

Voorafgaand aan een burn-out is er een langdurig proces van overbelasting. Deze overbelasting wordt vaak niet herkend.

Overige klachten kunnen zijn:

  • Vaak moe, lusteloos, piekeren;
  • Gevoel dat problemen zich opstapelen, prikkelbaarheid, verminderde mentale belastbaarheid;
  • Lichamelijk en geestelijk vermoeid met verhoogde vermoeidheid na geestelijke inspanning;
  • Uitputting na lichamelijke inspanning;
  • Niet meer kunnen ontspannen, concentratieproblemen, duizeligheid;
  • Pijn in de spieren, maag- of darmklachten en langdurige opbouw van klachten (signalen vaak wel gemerkt, maar zijn niet herkend als belangrijk).

Deze klachten vallen in de vaktaal van de DSM IV onder de diagnose ‘ongedifferentieerde somatoforme stoornis’. Soms kan er (ook) sprake zijn van een gemaskeerde depressieve stoornis. Een diagnostisch onderzoek van de klachten is daarom van belang.

Bij een burn-out is er bovendien een veranderde reactie in de hersenen gevonden: bij mensen met een burn-out laat het EEG een vlakkere reactie zien dan bij mensen die geen burn-out hebben. Dit zou kunnen betekenen dat mensen met een burn-out moeite hebben informatie automatisch te verwerken. Zij compenseren dit wellicht door informatie bewust te verwerken. Dit kost meer mentale inspanning en verklaart mogelijk de geestelijke vermoeidheid die bij burn-out cliënten veel voorkomt. Met dank aan: Karina de Groot (psy-image.nl/psycholoog)

Adviezen voor iemand met een burn-out

Hieronder hebben wij simpele en makkelijke adviezen opgesomd die goed geïmplementeerd kunnen worden als iemand stress ervaart of tegen een burn-out aan zit. Veel van deze adviezen lijken open deuren. Het zit hem in de kracht van herhaling:

  • Geef jezelf hersteltijd en tijd voor bezinning, zorg voor een goed en regelmatig slaappatroon;
  • Eet regelmatig en gezond – eten kan energie geven of juist vreten;
  • Neem de tijd voor wandelen, fietsen, yoga en zwemmen of low intensity fitness;
  • Kun je je moeilijk ontspannen? Vraag dan via de huisarts een verwijzing naar een haptonoom. Ook yoga en mindfulness kunnen goed helpen;
  • Probeer iedere dag een uurtje rust voor jezelf in te bouwen (muziek luisteren, een bad nemen; je mag doen wat je wilt, want dit is jouw uurtje);
  • Maak een lijst met leuke dingen en doe er daar één van per dag;
  • Stop voor je energie op is, structureer je dag met weinig variatie. Doe alles kort met veel rustpauzes;
  • Structureer het eventuele piekeren door in de ochtend een lijstje te maken met alle dingen die je dwars zitten en schrijf het van je af;
  • Schrijf in een dagboek wat je vandaag energie gaf en wat energie vrat;
  • Thee met valeriaan, kamillebloesem, groene munt, meidoornbessen, sint-janskruid, kava kava en citroenmelisse zijn ontspannende theesoorten;
  • Stel alle belangrijke beslissingen uit totdat je weer fit bent en je fit voelt;
  • Geef het de tijd, het gaat echt weer over. Plan herstelmomenten in;
  • Doe een ademhalingsoefening vanuit je buik en richting je buik. Dit werkt beter dan bijvoorbeeld schapen tellen. Op internet zijn veel oefeningen gericht op buikademhaling om op een betere en snellere manier ontspanning te vinden. Mocht je deze oefeningen niet vinden, schroom niet om contact met ons op te nemen. Wij hebben ze ook voor je;
  • Zet jezelf op de eerste plaats. Je kunt alleen goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt;
  • Bouw ruimte in je agenda. Avondjes niets doen mag best, dat stimuleren wij zelfs;
  • Blijf positief denken en vertrouw op je intuïtie. Niemands leven is perfect, dus dat van jou hoeft dat ook niet te zijn;
  • Automatische, negatieve gedachtepatronen zijn een belangrijke oorzaak van stress en overbelasting. Het is daarom van belang om negatieve, irreële gedachten te leren herkennen en te veranderen in meer reële gedachten. Probeer positief te blijven!
  • Krachtige spreuken kunnen je altijd in een beter humeur krijgen;
  • Je hoeft niet altijd meteen te reageren als de telefoon gaat of als er een email in je inbox zit;
  • Praat met iemand als je het even niet meer weet;
  • Zoek professionele hulp als je het gevoel hebt dat je zelf niet verder komt, of steeds terugvalt.
  • Denk na over je toekomst en hoe jij die ziet. Zit je op het goede spoor? Zo nee, wat kan anders;
  • 1 op de 7 mensen heeft een burn-out, 1 op de 4 mensen heeft stress. Je bent dus niet de enige en praten met lotgenoten is volkomen normaal;
  • Accepteer je klachten, bewaak je grenzen.;
  • Neem de tijd, dat heb je nodig om te herstellen. Dit gaat niet binnen enkele dagen of weken.

Hulp nodig?