7 redenen waarom ik je vertel wat je moet horen i.p.v. wat je wil horen over burn-out

Als directrice van byebyeburnout krijg ik vaak te horen dat ik direct ben. HEEL direct. Ik ben niet onaardig of hard, maar gewoon direct. Ik vind het enorm belangrijk om tegen mensen te zeggen op welke manier ze het beste kunnen handelen en waarom. Dit doe ik op mijn eigen manier want ik kan er wel doekjes om winden of er flink omheen praten, maar uiteindelijk moet je toch horen wat je moet horen. Dan maar meteen! Ik ben zo direct, omdat jij dat verdient.

Ik begrijp absoluut waarom dit niet voor iedereen een manier is waarop je wilt werken, maar kun je dit wel aan, dan werkt het als een tiet, en dan kan ik je beloven dat ik je, zonder alle bullshit, snel op weg kan helpen met een gezonde dosis kennis en kunde!

Uiteraard begrijp ik dat er mensen zijn die niet goed tegen een directe aanpak kunnen. Dat is natuurlijk niet erg. Iedereen heeft zo zijn eigen manier. Soms hoor ik ook wel eens dat een harde aanpak als weinig respectvol kan worden gezien. Toch wil ik het tegenovergestelde beweren!

Hou jij liever van een harde aanpak of toch liever van een zachtere methode? Wat vind jij belangrijker? Als iemand puur (en vaak dus direct) iets tegen jou zegt of perfect? Persoonlijk hou ik natuurlijk meer van puur en direct!

De reden waarom ik zo direct en no-nonsens tegen mijn klanten communiceer is omdat ik juist heel veel respect voor ze heb. Vaak komen ze bij mij omdat ze een verbetering willen zien in hun bedrijf. Ze willen het beter doen, zodat hun medewerkers niet uitvallen of minder stress hebben. En natuurlijk zorgt dat ook voor een financiële meevaller, want een burn-out kan een bedrijf tot wel €120.000,- per werknemer met een burn-out-out kosten! Ja lees dat nog eens: een dikke ton PER werknemer (of om het in jouw taal te zeggen: een burn-out kost een Tesla met opties)!!!!

Uiteraard hoop ik dat mensen het leuk vinden als ze weer een contactmoment met mij hebben, maar dat ze ook een beetje bang zijn, omdat ze weten dat ik weer sterke feedback zal hebben. Dik respect voor iedereen die een verbetering wil in zijn bedrijf! En alleen al daarom verdien jij een eerlijke aanpak!

Het is namelijk wel zo dat als ik samenwerk met een klant dat ik dan altijd probeer om zacht te zijn op de persoon; gezellige Mascha die wel houdt van een grap en een grol, maar als het op de inhoud aankomt, dan ben ik streng en kritisch.

Deze combinatie zorgt ervoor dat beide partijen een goed gevoel overhouden aan een meeting. Want als ik alleen maar als heks een klant ga lopen vertellen wat er niet goed is, dan nemen ze het misschien niet van mij aan, maar als ik te lief ben, dan verandert er wellicht niks. Hard op de inhoud, zacht op de persoon… een bekende slogan komend uit de Harvard onderhandelingsmethode.

Juist vanwege diezelfde gave Universiteit in Amerika waar ik zelf ook heb mogen vertoeven geef ik je hieronder 7 redenen waarom ik je vertel wat je moet horen i.p.v. wat je wil horen over burn-out:

  1. Mijn klanten verdienen een eerlijke sparringpartner;
  2. Doordat ik niet om de hete brij heen draai bespaar je tijd;
  3. Ik geef sterke feedback omdat ik mijn klanten respecteer;
  4. Kritisch zijn houd je scherp en daardoor kan ik de juiste adviezen geven en kunnen mijn klanten die ontvangen;
  5. Door authentiek te blijven weten mijn klanten precies waar ik voor sta en wat mijn adviezen waard zijn
  6. Ik ben niet je vriendin, maar diegene die je verzuimprobleem komt oplossen zonder emotioneel gebonden te zijn aan je bedrijf. Er is een natuurlijke afstand. Begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op al mijn klanten en ik leef oprecht met ze mee, maar ik zal het zakelijke belang voor mijn klant niet uit het oog verliezen. Is dat aardig? Wellicht maakt me dat niet bij iedereen erg lovable, maar dat is ook niet waarom mijn klanten mij inhuren;
  7. Doordat ik direct en op een no-nonsens manier to the point kom bespaar ik mijn klanten een hoop geld.

Wanneer je onderhandelt, in een conflictsituatie zit of zoals ik probeert de werkcultuur binnen een bedrijf aan te passen dan zul je soms verhitte discussies krijgen. Het is dan belangrijk om wel een goede band met de andere partij te behouden.

Dus mijn advies: ga samen wandelen, drink een borrel samen en haal een grapje uit, zo weet je dat hoewel een discussie verhit kan zijn, je toch nader tot elkaar komt. Het is even wennen, want het is een tegennatuurlijke beweging (eigenlijk wil je niet nader komen tot de persoon met wie je een conflict hebt), maar probeer het eens! En wie weet zie je dat je nader tot elkaar komt…

Kun jij een verhitte discussie van een fijne zakelijke relatie scheiden?
Benieuwd naar je reactie! De leukste reactie ontvangt van mij het enige echte Bye Bye Burnout Boek en uiteraard zal ik dit exemplaar signeren!