Bescherm je team, wees een hitteschild manager!

Een manager die haar of zijn team beschermt tegen stress, afleiding en andere narigheid noemen we ook wel een hitteschild. Het is namelijk als manager ontzettend belangrijk om je medewerkers af te schermen tegen de ‘ruis van boven’ , de bedenksels van stafafdelingen en directies. Een goed hitteschild kaatst het grootste deel hiervan op een elegante manier terug naar de plek waar het vandaan komt . 

De manager als human shield zeg maar. Niet alleen als verdediger tegen de hogere bazen binnen het bedrijf, maar ook tegen de boze buitenwereld. Tegen kwade klanten , irritante inspecteurs en andere mensen die onrust stoken. Zo voert bijvoorbeeld de schooldirecteur zoveel mogelijk de gesprekken met de ouders die ergens een klacht over hebben. De leerkrachten weten dat ze hem daarvoor mogen inschakelen en waarderen dat. Een goede beschermengel ziet er daarnaast op toe dat zijn team niet wordt ontregeld door kwaadwillende collega’s. Die moet je altijd eerst heropvoeden en als ze hardleers blijken, netjes naar de uitgang begeleiden middels een ontslag. 

De leeftijd van een hitteschild is ook belangrijk. Om een goed functionerend hitteschild te zijn, moet je eigenlijk de vijftig voorbij zijn. Op die leeftijd ben je niet meer zoveel bezig met een volgende baan. Je richt je op je huidige taak en op de mensen die aan je zijn toevertrouwd. Jongere managers zijn te vaak bezig met hun volgende functie. Daardoor zijn ze geneigd om eerder de belangen van hun bazen te dienen dan die van hun team. 

De beschermengel moet wel goed kiezen welke gevechten hij voert. Het is niet slim om tegen elke suggestie van de directie in het geweer te komen. Dat zou je positie al snel ondermijnen. Gebruik de hitteschild functie strategisch en op momenten dat je echt het verschil kunt maken. 

Een hitteschild manager helpt zijn collega’s hun werk te doen zonder te veel stress , onderbrekingen en andere vormen van afleiding. Het team krijgt de kans zich te concentreren op de belangrijkste taken. De hitteschild aanpak levert je ook sociaal krediet op als manager. Als je een keer iets extra’s moet vragen van je team krijg je het waarschijnlijk ook. 

Maar, het allerbelangrijkste is de sterke onderlinge band die je kweekt door er op cruciale momenten te zijn voor de ander. Het vertrouwen dat ontstaat omdat mensen zien dat het jou uiteindelijk niet om jezelf of je loopbaan te doen is, maar om de mensen en het leveren van goed werk. Het leidt tot de verrassende ervaring dat het werk een plek kan zijn waar je vrienden ontmoet. 

En werken met vrienden is het allerleukste wat er is. Er is plezier op de werkvloer, een goed sociaal vangnet en een lager percentage ziekteverzuim. Wie wil dat nou niet? 

Mocht je een keer met me hierover willen sparren, neem dan contact met me op! Ik ben meer dan bereid om je te helpen!