Wie vertel jij over je blunders, uitglijders of missers?

Vertel jij, als leidinggevende , wel eens over je blunders, uitglijders of bijna-fouten aan je medewerkers? Waarschijnlijk niet. Wat heeft een ander er mee te maken, denk je wellicht. Ze zouden kunnen vinden dat je werk niet (aan)kunt. Of dat het een vrijbrief is om zelf ook fouten te maken. Dat zou je kunnen denken, maar hoe zou het zijn als het precies omgekeerd is? Dat medewerkers meer kunnen ontspannen omdat hun baas ook wel eens een fout maakt ? Dat ze leren van jouw fouten, zodat ze zelf scherper zijn op dat punt? Dat de sfeer ontspannen is omdat jij een stukje van je imperfectie laat zien, jouw schaduwzijde…

Het werkt!
Mijn leidinggevende vertelde regelmatig, met smaak, wat hij nu weer verkeerd had gedaan. Ergens in de wandelgangen, bij het koffieapparaat. Dat deed hij bewust. Omdat hij dat zo ontspannen kon vertellen, zakte bij mij en mijn collega’s een stuk stress. We raakten aan de praat wat dan fout was gegaan, welke vooronderstellingen hadden geleid tot een onjuiste aanpak . Of we kwamen erachter dat wij hetzelfde deden maar een ander resultaat hadden. Dan probeerden we erachter te komen waar het hem in zat. Tja, wat is fout en in de ogen van wie? 

Het initiatief van mijn baas had invloed op de werksfeer. Het relativeerde . Onze werkplek was een veilige plek. Er werd juist veel geleerd van elkaar en de betrokkenheid was groot. Het beeld dat wij van onze leidinggevende hadden, was er niet een van een brokkenpiloot of sukkel, maar juist menselijk, krachtig en toegankelijk. Hij deelde tenslotte toch maar zijn fouten met ons. Samen werden wij daar beter van.

Voor werknemers met neiging tot perfectionisme , is dit een fantastische interventie. Het vermindert stress , waardoor iemand ontspannen en beter kan functioneren. Want een perfectionisme is té gedreven. Ze blijven doorgaan voor een nóg beter resultaat, uit angst om te falen  of niet genoeg te zijn. Als iemand op het werk dan zijn eigen imperfectie laat zien, geeft dat ruimte aan de overdreven gedrevenheid van de perfectionist en kan deze de lat een beetje laten zakken. Wordt het risico op uitval door burn-out minder. Dat is wat je graag wilt toch? 

Probeer het eens uit bij je super gedreven werknemers: gewoon eens losjes vertellen over een misser van afgelopen week. Herhaal dat en kijk wat er gebeurt! Veel plezier .

Dit blog is geschreven door Claudia van Leent, coach bij Bye Bye Burnout. Claudia weet wat het is om uitgeput op de bank te zitten en niet te weten hoe je verder moet. Tijdens haar eigen burn-out heeft het wandelen haar veel gebracht. Naast levenservaring heeft zij de nodige professionele expertise en ervaring in het coachen van vrouwen bij stress en burn-out. Herstellen van een burn-out is namelijk niet alleen uitrusten en weer aan het werk gaan, maar leren wat je te leren hebt, zodat jij op jouw wijze weer aan de slag kunt. Ontspannen, met plezier en op een gezonde manier; daar helpt Claudia graag bij!