Lieve werkgever waarom leer je nou niet van je fouten

We kennen allemaal waarschijnlijk wel de situatie dat je na een ongeluk de oorzaak goed bekijkt en waar nodig oplost en/of verbetert. Bijvoorbeeld als je van de trap bent gevallen, dat je daarna de trapleuning goed monteert of trapmaantjes legt om uitglijden een volgende keer te voorkomen.

Maar hoe ga je nou om met een medewerker die na een burn-out terugkeert op de werkvloer? In de meeste gevallen doet een werkgever niets. Of een klein beetje en dan met name vlak na de terugkeer van de werknemer met burn-out. Er wordt doorgaans op de lange termijn niets of nihil gedaan om een volgende burn-out binnen het bedrijf te voorkomen.

Ik ben van mening dat een burn-out niet alleen maar persoonsgebonden is. Ik vindt dat een burn-out onder het kopje “bedrijfsongeval” mag horen. Ik deel deze mening overigens met een heleboel werknemers die een burn-out hebben gehad. 65% van de werknemers met burn-out klachten steunen mij hierin. Dit kwam naar voren in een recent onderzoek wat Zilveren Kruis heeft uitgevoerd.

Voordat je nu denkt dat ik het helemaal eens ben met hetgeen Zilveren Kruis heeft onderzocht, dat is absoluut niet het geval. Zij stellen dat een burn-out 60.000 euro kost, maar ik heb onderzocht dat je op het dubbele komt, want kosten voor vervanging etc. dienen zeker meegenomen te worden. Daar komt bij dat het veelal de personeelsleden met veel verantwoordelijkheden zijn die uitvallen met een hoger salaris, dus vandaar mijn uitkomst op 120.000. Wil je nou weten hoe ik exact tot die slotsom kom, download dan via deze link mijn E-book waarin ik het helemaal heb uitgewerkt voor je: http://www.byebyeburnout.nl/burn-out-kost-120-000-euro/

Bij uitval door een burn-out is het vaak zo dat de werkgever kijkt naar de werknemer, als je een goede werkgever bent, biedt je een hersteltraject aan en thats it. Maar lieve werkgever, dan begint het eigenlijk pas. Je zult toch echt te raden moeten gaan binnen je organisatie hoe het heeft kunnen gebeuren dat burn-out binnen jou bedrijf een issue is. Je zult de omstandigheden binnen de organisatie onder de loep moeten nemen. Je wilt toch niet dat diezelfde werknemer een tweede burn-out krijgt of nog erger een derde?

Je moet niet alleen naar de werknemer kijken en die bijvoorbeeld met wat coaching en een cursus mindfulness helpen. Je zult echt een passend multidisciplinair hersteltraject moeten aanbieden. Dat kost je ook maar een fractie van de kosten van een burn-out, dus alleen al daarom zou je dit onderwerp eens onder de loep moeten nemen. Wij kunnen je daar uiteraard bij helpen! Wil je weten hoe? Kijk dan even hier: http://www.byebyeburnout.nl/behandelingen/

We helpen je graag en zijn niet voor niets altijd hoog geëindigd in de scores als het gaat om kwaliteit en leveren wat je beloofd! Herstel is onze “middlename” en werkdruk begrijpen wij als geen ander. Tevens begrijpen wij absoluut dat je al zoveel op je bordje hebt, maar om dit nou onderaan de stapel te leggen, dat is niet de meest effectieve manier! In dit geval is het niet “spreken is zilver, zwijgen is goud”. In dit geval moet je juist voor zilver gaan!

Ik wens je een hele fijne dag en ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt. Mocht je nog iemand weten voor wie deze informatie relevant is, forward het dan gerust!

Groetjes Mascha