Werkgevers besef dat werknemers meer zijn dan kostenposten

Waarschuwing: ik ga met dit artikel er even hard in. Normaal ben ik altijd pro-werkgever, maar soms gebeuren er dingen waar ik toch even mijn mening over moet geven als ik zie dat werknemers onterecht het onderspit delven. Afgelopen week maakte ik namelijk het volgende mee:

Medewerker heeft een jaarcontract en dat is niet verlengd. Dat kan gebeuren want er moet gesnoeid worden in het personeelsbestand. Medewerker heeft nu burn-outklachten en zit thuis. Werkgever heeft ook erkend dat dit komt door haar harde werken, want de werkdruk was hoog en de medewerker heeft echt doorgezet. Dat zij dan toch haar jaarcontract niet verlengd ziet is sneu, maar dat kan natuurlijk altijd zo’n situatie.

Loopbaantraject of hersteltraject

Dat medewerker uiteindelijk thuis is komen te zitten met stressklachten en dat je hiermee moet dealen is al vervelend genoeg. Dat jij haar dan nu een loopbaantraject aanbiedt van € 1000,- en haar per direct vrijstelt van werkzaamheden is echt een aardige geste, maar zij moest wel een vaststellingsovereenkomst tekenen waar zij akkoord gaat met “niet ziek” uit dienst gaan. En believe me: ik begrijp jou echt heel erg goed hoor werkgever. Ik snap ook wel dat geld een issue is en wie weet had ik ditzelfde gedaan als ik in jou schoenen stond. Maar in deze sta ik dat dus niet.

Ik spreek uit ervaring

Ik heb namelijk exact hetzelfde meegemaakt bij een oud-werkgever van mij en ik heb ook ooit een bepaalde overeenkomst getekend toen ik ziek was. Als ik maar naar huis kon en ziek kon zijn. Je had me op dat moment nog een kapotte stoeptegel kunnen verkopen. Het interesseerde me op dat moment werkelijk waar niet. En dat, daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van.

Wat jij als werkgever namelijk had moeten doen – mede vanuit humaan aspect – is om je medewerker ziek uit dienst te laten gaan of een hersteltraject aanbieden. Hier eerlijk over te zijn en de medewerker tijd te geven om te herstellen. Zeker als je zelf hebt bevestigt dat de stress is gekomen door hetgeen er op jouw werkvloer heeft plaatsgevonden. Dat dit duurder is begrijp ik en dat je dit niet wilt begrijp ik ook. Dat je inderdaad dan het risico loopt met de Wet Poortwachter om de komende 10 jaar nog verantwoordelijk te zijn snap ik ook dat je dit niet wilt. De boetes zijn hoog. Maar nu krijg je namelijk de situatie dat je medewerker denkt dat je een goede deal met haar hebt gemaakt, maar eigenlijk heb je gewoon alleen maar aan je eigen hachje gedacht en een korte termijn oplossing bedacht. Want… als bekend gaat worden dat jij als werkgever zo met je mensen omgaat, dan is de lange termijn schade vele malen hoger! Dat kan ik je garanderen. Een slechte reputatie is namelijk killing voor je bedrijf. 

Sta je in je recht juridisch gezien?

Juridisch gezien heb je gehandeld binnen de grenzen van wat mag als we puur kijken naar wat er zwart/wit op papier staat en wat de medewerker heeft getekend. Maar weet wel dat je medewerker een document heeft getekend wat ze eigenlijk niet had moeten tekenen gezien haar beperkte denkvermogen wat veroorzaakt is door de aanwezige burn-out. En natuurlijk had zij zich juridisch zeker kunnen inwinnen, maar de praktijk geeft echter vaak zat aan dat dit maar nauwelijks gebeurd omdat mensen hier niet mee bezig zijn. Ze willen naar huis en naar bed.

Feit blijft wel dat beide partijen niet helemaal handig hebben gehandeld. Medewerker heeft gelukkig nu in ieder geval wel loopbaan coaching en tot het einde van het contract (nu nog 2 maanden) niet meer hoeft te werken, dus heeft ze in ieder geval iets. Op zich is het een tegemoetkoming vanuit de werkgever, maar optimaal is deze oplossing zeker niet voor de werknemer.

Mensen en kosten zijn niet hetzelfde

Ik hoop dat dit blog je even een kijkje geeft in het menselijke component, want we hebben nog altijd te maken met MENSEN in plaats van KOSTENPOSTEN.

Wil je mijn advies over hoe je dit nou optimaler voor beide partijen had kunnen oplossen, neem dan even contact met me op want dit had echt anders en humaner gekund.

PS:
Ben jij nou een werkgever en denk jij nou bij het lezen van dit stuk: handige info! Ik heb hier ook zo’n situatie aan de hand en hier is mij zojuist een “ goedkope” oplossing gegeven. Denk dan nog even hieraan: Niet doen! Je zal namelijk niet de eerste zijn waar de werknemer een zaak waar burn-out speelt wint
 tegen de werkgever…

Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons 100 dagen traject behalen wij bizar goede resultaten en bij onze preventieworkshops is iedereen altijd – naast het serieuze gedeelte – aan het lachen. Want ook al is burn-out een zorgwekkend probleem, met een beetje humor in het leven is het een stuk aangenamer!