Werkstress als gevolg van coronacrisis toegenomen

De huidige situatie met de nasleep van Corona vraagt nog steeds om grote wendbaarheid, zowel voor werkgevers als werknemers. We zoeken naar een nieuwe structuur, inrichting en verbinding.

Daarnaast heeft de coronacrisis het thema mentale gezondheid en werk opnieuw op de agenda gezet. Zorgmedewerkers zijn overbelast. Thuiswerkers zoomen zich letterlijk suf, zien de grens tussen werk en privé verdwijnen en bewegen te weinig. Anderen bloeien op: verlost van de overprikkeling en het gebrek aan privacy in de kantoortuin. Inmiddels lijkt hybride werken de toekomst te hebben; welke impact gaat dat hebben op de mentale gezondheid van medewerkers?

Hoogste aantal psychisch ongezonde Nederlanders ooit bereikt
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de mentale gezondheid van veel Nederlanders, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door het CBS. Maar liefst 15,5% van alle Nederlanders boven de 12 jaar geeft eind 2021 aan zich neerslachtig of somber te voelen. In voorgaande jaren lag dit percentage tussen de 10 en 12%. Het logische gevolg van deze stijging is de toename in de vraag naar mentale hulp. 36% van de werkenden kampt met steeds meer werkstress, naarmate de crisis langer duurt. 42% doet het werk met minder plezier en ruim 1 op de 4 zit tegen een burn-out aan.

Vragen waar wij als Bye Bye Burnout ons op dagelijkse basis mee bezig houden zijn bijvoorbeeld:

  • Wat is er nodig om mentaal gezond te werken?
  • Hoe organiseren we dat?
  • Wat zijn de belemmeringen?
  • Hoe ‘mentaal inclusief’ is de Nederlandse werkvloer?
  • Wat kunnen we op korte en lange termijn nog meer doen om de Nederlandse werkvloer stressvrij te krijgen?
  • Hoe kunnen we de kosten van werkstress laten dalen?
  • Welke preventie tools kunnen we daarvoor inzetten op brede schaal?
  • Hoe kunnen we verbinding houden?
  • Hoe houden we het thuiswerken leuk en kunnen we goed blijven samenwerken?
  • Ieder mens is anders en iedere situatie is anders en hoe kunnen we hierdoor het beste een optimale en stressvrije werkomgeving creëren?

Wij zijn ons er terdege van bewust dat veel bedrijven momenteel grote uitdagingen hebben met de situatie rondom het terugkeren naar kantoor en het terugdringen van langdurig verzuim. Ik raad daarom ten zeerste aan om eens vrijblijvend contact met mij op te nemen zodat we er eens verder over in gesprek kunnen. Los van het feit dat ik je sowieso direct implementeerbare tips ga geven, weet ik zeker dat je door een half uurtje met mij te praten direct al geld gaat besparen!  Lijkt mij dus een no-brainer en ik zou als ik jou was mij zeker eens benaderen!