Medewerker wint burn-out rechtzaak tegen Werkgever

Afgelopen week was er op tv een programma over burn-out waarin de medewerkers de werkgever aansprakelijk stelde voor hun burn-out, zelfs  met de tussenkomst van een rechter. Ik ben er eigenlijk niet eens meer verbaasd over. Want we weten nu toch inmiddels allemaal wel dat overspannenheid en burn-outs de meest voorkomende beroepsziektes in Nederland zijn? Dan zijn dit soort akties inmiddels te voorspellen. Sterker nog, ik vermoed dat dit soort acties steeds vaker zullen voorkomen. Neem dit dus alsjeblieft serieus; het is een té kostbaar advies om te negeren: https://www.byebyeburnout.nl/burn-out-kost-120-000-euro/

Sinds 2000 zijn er bij de vakbond ruim 6500 meldingen binnen gekomen over onveilige werkomstandigheden waarvan 1100 meldingen over burn-outs. De vakbond verwacht dat in de toekomst alleen nog maar meer mensen hun werkgever aansprakelijk zullen stellen voor hun burn-out. Dit komt ook voort uit het gegeven dat de werkdruk toeneemt en/of medewerkers hun werk geestelijk of emotioneel zwaar vinden.

De werkneemster die de zaak aanspande ervoer een legio aan blijvende klachten waaronder niet goed slapen, slechte sociale contacten, maar ook niet meer kunnen autorijden vanwege de prikkels en de emotionele blijvende uitbarstingen.

Deze medewerkster is opgebrand omdat er te weinig personeel was in de winkel en al het werk kon gewoonweg niet gedaan worden. De telefoon ging regelmatig terwijl ze in de winkel bezig was of er waren simpelweg teveel klanten en te weinig hulp op de werkvloer.

De medewerkster trok aan de bel bij haar werkgever, maar die kwam zo nu en dan met een pleister op de wond in de vorm van flexwerkers. Dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Niet dat alle werkgevers nu en masse het aantal vaste Fte’s moeten uitbreiden, maar er zou wel nagedacht kunnen worden over een permanentere oplossing om de werkdruk te verlagen.

Uiteindelijk viel de medewerkster diverse keren uit met klachten, was zij gedurende 3 jaar aan het kwakkelen om vervolgens  volledig uit te vallen met een zware burn-out. De werkgever nam geen verantwoordelijkheid en vond het “eigen schuld dikke bult” ‘Had ze maar eerder aan de bel moeten trekken’, was zijn mening.

Waar het hier  fout gaat, is dat de werkneemster bijzonder loyaal is en de werkgever haar klachten niet serieus neemt. Het is dus een wisselwerking van onduidelijkheid en verwachtingsmanagement. Deze medewerkster heeft met succes haar zaak gewonnen en de werkgever mag een hoge boete betalen.

Ons land staat op de zesde plaats van hoogste arbeidsproductiviteit ter wereld. “Deels komt dit door de automatisering, maar ook omdat we harder moeten werken” zegt hoogleraar Schaufeli. “Kijk bijvoorbeeld naar de bureaucratie in de zorg. Mensen doen het werk om het werken met mensen, maar zijn gefrustreerd omdat ze daarnaast ook veel administratie moeten doen. Doen ze vaak buiten werktijd om en maken zo dus meer uren.” 

Als je het aantal burn-outs wilt laten dalen, dan is het belangrijk dat je zoveel mogelijk stressoren gaat aanpakken. Zijn er conflicten? Ziet iemand er oververmoeid uit? Zijn er veel tijdelijke contracten? Kun je op dit soort vragen met een ja antwoorden, los het dan snel op want werknemers ontkennen stress vaak terwijl het toch stress oplevert. Dat werknemers het niet tegen je zeggen komt voort uit angst en omdat de mens nou eenmaal niet zwak wil overkomen.

Kun jij als werkgever je werknemers helpen met de indeling van hun werk? Zo ja, doe dat dan ook. Zodra de autonomie van werknemers namelijk afneemt, verhoog je direct de stress. Overigens heeft de werknemer natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid. Maar, dan moet jij als werkgever wel openstaan voor een gesprek en goed benaderbaar zijn.

Overigens kan de oorzaak van een burn-out per persoon verschillen, maar dan nog ben jij als werkgever wel verantwoordelijk. “Het is een combinatie van factoren. Werkdruk wordt anders ervaren als je in een prettig team werkt, als je je werk zinvol vindt en als je zelf invulling aan je werk kunt geven.” Aldus Schaufeli.

Om er nou voor te zorgen dat jij niet te maken krijgt met allerlei boetes vanuit het UWV omdat je niet goed omgaat met deze situatie, wil ik je in ieder geval uitnodigen bij mijn lunch en learn op 1 juni in Amsterdam waarin ik je ga uitleggen wat je nou allemaal moet doen in het geval jij medewerkers met stress hebt rondlopen of denkt dat ze er zijn om uitval en/of hoge boetes te voorkomen.

Meld je hier aan voor de Bye Bye Burnout Lunch&Learn: Voorkom burn-out op de werkvloer