Je werknemer verzint een burnout

Je medewerker heeft een “ onterechte” burn-out!

Warning: controversieel artikel!

Vanmorgen werd ik gebeld door een collega-ondernemer met een schrijnend verhaal. Hij heeft een medewerkster in dienst en daar heeft hij ongeveer een half jaar geleden haar dienstbetrekking mee opgezegd. Reden: ondermaats presteren. Dat kan dat iemand na een dienstverband van een aantal jaar gewoon niet meer goed presteert en wat de reden ook is, dat doet er in principe niet toe. De werkneemster heeft de volgende dag zich ziek gemeld en heeft als reden een burn-out opgevoerd. Ook daar nog geen gekke dingen voor mij, want helaas hoor ik dit soort dingen bijna dagelijks. Maar wat wel een probleem is, dat jij als werkgever VERANTWOORDELIJK bent.

Kijk en die verantwoordelijkheid moeten we het even over hebben. Ja, je werknemer meld zich ziek en dat gebeurd vaker als mensen hun “ ontslag” krijgen. Het is belangrijk dat jij je dan aan de Wet Poortwachter gaat houden. Al is het alleen maar om hoge boetes te vermijden. Een van die dingen is dan een herstel traject aanbieden zodra er een diagnose is gesteld door de Bedrijfsarts.

Maar, wat nou als het – ondanks het hersteltraject – steeds slechter gaat met je werknemer en je het gevoel hebt dat je de grip totaal kwijt bent geraakt? En wat nou als je vermoed dat die vermeende burn-out  überhaupt niet aan de orde is? Welke stappen dien je dan te nemen? Kun je überhaupt stappen nemen? Kort gezegd: jazeker, maar het is niet altijd met het gewenste resultaat en daar moet je je wel bewust van zijn. Want, je zou bijvoorbeeld een herkeuring kunnen aanvragen bij een andere Bedrijfsarts. Je zou in gesprek kunnen met de partij die het hersteltraject uitvoert of ga in gesprek met je werknemer. Maar weet wel dat jij als werkgever in dit land een lastige positie hebt ten opzichte van een zieke werknemer.

Ben ik het eens met deze positie? Nee, zeker niet! Als jij namelijk afscheid wil nemen van een werknemer vanwege underperformance moet dat gewoon kunnen met inachtneming van bijvoorbeeld een opzegtermijn, een eventuele vergoeding of periode van solliciteren tijdens het werk. Je moet niet nog – maximaal – 10 jaar verantwoordelijk zijn voor je zieke werknemer of allerlei juridische rompslomp aan je broek krijgen om “ van iemand af” te komen. En ja, dit klinkt hard, maar vanuit mijn positie is dit stuk niet voor niets geschreven. Ik hoor te vaak dat mensen een burn-out faken om op die manier hun werkgever een hak te zetten en ik met Bye Bye Burnout willen wij zeker mensen (werkgevers EN werknemers) helpen, maar dan is het wel van belang dat we die grote roze olifant in de kamer doorprikken en het beestje bij de naam noemen en niet e.o.a k*tverhaal verzinnen met burn-outs enz.!

Werkgever neem je verantwoordelijkheid, maar werknemer doe dat ook! Iemand anders onterecht op kosten jagen mag nooit, en dit mag weleens hardop gezegd worden. Overigens: heb jij een werknemer die wel degelijk een burn-out heeft, dan helpen wij natuurlijk maar wat graag met ons succesvolle 100 dagen hersteltraject.

Heb jij nou behoefte aan juridisch advies over een soortgelijke situatie, neem dan contact met me op via info@byebyeburnout.nl. Wij hebben namelijk een advocaat gespecialiseerd in dit soort zaken.

Rest mij je niets anders te wensen dan een zorgeloze dag.

Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod  is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons 100 dagen traject behalen wij bizar goede resultaten en bij onze preventieworkshops is iedereen altijd – naast het serieuze gedeelte – aan het lachen. Want ook al is burn-out een zorgwekkend probleem, met een beetje humor in het leven is het een stuk aangenamer!