Ben jij nou de baas of de werknemer

Afgelopen week ontving ik een reactie op een offerte. Deze is afgeketst door de potentiële nieuwe klant. Natuurlijk is dat balen, maar dat is nou eenmaal soms het geval. Gelukkig werd er ook aangegeven waarom deze maatschap niet met Bye Bye Burnout – voor nu – niet in zee ging. Het lag niet aan onze dienstverlening of aan de prijs. Nee, de medewerker die inmiddels al bijna twee maanden ziek thuis zit had er voor gekozen om af en toe eens met een psycholoog te gaan praten en wellicht ook eens naar de praktijkondersteuner van de huisarts te gaan. Ok… Ik denk dan twee dingen. Het eerste is het volgende.

Waarom geef jij als werkgever die bijna alles moet betalen met betrekking tot haar verzuim en haar verzuimkosten die ruimte? Het is lief van je, maar volgens mij is het nu niet het moment om vanuit liefde te reageren maar vanuit effectiviteit. Daar is iedereen het beste bij gebaat en dus ook je werknemer. Dat is pas lief! Je hebt nota bene offertes bij bedrijven opgevraagd die je gegarandeerd kunnen helpen met je probleem. Je toont dan ook nog aan dat je de werknemer en de problemen serieus neemt en bent een goed werkgever. En je gaat een aanzienlijke kostenbesparing realiseren door direct met experts in zee te gaan.

Ten tweede, nu duurt het herstel van de medewerker onnodig langer. Ik zeg niet dat een psycholoog en een praktijk ondersteuner bij de huisarts slecht werk zullen leveren. Ik zeg dat het niet de meest effectieve route zal zijn en zeker niet de snelste. Bye Bye Burnout – en met ons nog andere organisaties – zijn gespecialiseerd in burn-out. Wij zijn nota bene gespecialiseerd in MKB met een max. van 120 werknemers. Deze maatschap is onze perfecte klant en hadden wij meer dan uitstekend kunnen helpen.

Dat we niet bij iedere offerte die we uitsturen standaard een nieuwe klant kunnen verwelkomen is absoluut jammer, maar soms ook weer niet. Wij werken namelijk het liefste met de klanten waarvan wij weten dat wij hun problematiek goed kunnen oplossen. Als het aan de voorkant al heel lastig gaat, dan is het hele traject vaak een lastig verhaal. Bij deze offerte was dat echter een ander verhaal. Hier hadden wij win-win voor iedereen kunnen realiseren. Een blije opdrachtgever, een herstelde medewerker, een coach die een mooi traject heeft kunnen begeleiden richting herstel en ikzelf met een ideale klant erbij op ons lijstje.

Dat deze “klant to be” overduidelijk vanuit zuivere intenties gehandeld heeft weet ik zeker. Dat maakt het eigenlijk extra verdrietig. Werkgevers worden namelijk zo vaak voor dit soort keuzes gesteld en als je als werkgever dan met een zieke werknemer te maken hebt, dan is het allemaal al precair genoeg. Je wilt namelijk iemand niet nog verder in “de shit” helpen. Echter, in dit specifieke geval gaat dat helaas wel gebeuren.

Bij een burn-out ben je gebaat bij een duidelijke route richting herstel. Een concreet stappenplan waar alle facetten van die burn-out aan bod komen en uitgevoerd door experts. Dat is de enige goede manier om er op een correcte manier uit te komen. Niet door af en toe naar de psycholoog te gaan. Zij doen namelijk ontzettend nuttig en belangrijk werk, maar de route van burn-out herstel is simpelweg gewoon een andere route.

Uiteraard wil ik de werkgever en de werknemer nog steeds een goed herstel wensen. Het gaat namelijk niet om ons en onze offertes. Het gaat in the end om mensen helpen. Zijn wij dat niet, dan hoop ik dat de hulp waar nu voor gekozen is een heel eind in de richting gaat komen m.b.t. herstel!

Mocht jij nou denken, wat voor traject is het dan waar hierboven steeds aan gerefereerd wordt? Waar doelt Mascha nou steeds op? Ik heb het hier over ons bewezen succesvolle multidisciplinaire 100 dagen traject. Voor meer informatie omtrent dit traject, kijk dan hier: http://www.byebyeburnout.nl/100-dagen-traject/
Ik blijf het namelijk zeggen: wij snappen burn-out en weten echt waar we het over hebben!

Voor nu wens ik je een fijne week!