Hoe herken je een burn-out op tijd?

Ditmaal een artikel voor zowel werkgever, werknemer, zzp’er of welke persoon dan ook. Want helaas kan iedereen een burn-out krijgen, ook diegene waar je het niet van verwacht. 

Hoe herken je nou bijvoorbeeld een burn-out? Een vraag die ik minsten 5 keer per week te horen krijg. Hierbij mijn uitleg en deze uitleg zou ik zeker opslaan ergens want hij kan in de toekomst zeker nog van pas komen!

Je ervaart wat klachten, maar weet niet exact of je nu een burn-out hebt of niet. Wat hierbij belangrijk is, is inzicht krijgen in wat je voelt, inzicht in je gedrag richting anderen en inzicht in waar je gelukkig van wordt. Dit is belangrijk om jezelf weer in balans te brengen. Kijk eens goed in de spiegel en ga het gesprek met jezelf aan, om jouw gedachten voor jezelf goed op een rij te zetten en na te gaan wat écht belangrijk voor jou is. Veel mensen beginnen hier te laat mee waardoor ze langzaam onderuit glijden. Ze raken vaak oververmoeid, snel geëmotioneerd of raken volledig uit balans. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de eerste signalen van stress bij jezelf of bij een ander te herkennen. Hoe eerder je toegeeft dat je klachten hebt die op een burn-out duiden, des te sneller je ermee aan de slag kunt gaan. 

Maar hoe herken je nu een burn-out? Er zijn een aantal symptomen waaraan je kunt herkennen of je een burn-out hebt. Het is een soort checklist waarvan je tenminste zes symptomen van lichamelijk en mentale klachten moet aan kunnen vinken om vast te stellen dat je een burn-out hebt. 

Je hebt vaak lichamelijke klachten zoals:

  • spierpijn;
  • nek- en rugpijn;
  • hoofdpijn;
  • maag- en darmklachten;
  • vermoeidheid;
  • slaapproblemen;
  • overmatig zweten bij geringe inspanning.

Daarnaast zijn er ook veel klachten die je mentaal kunt herkennen:

  • een angstig en onrustig gevoel;
  • snel geëmotioneerd of geïrriteerd raken;
  • last hebben van stemmingswisselingen, besluiteloosheid en somberheid;
  • meer zin om te roken, alcohol te drinken en ongezond te eten;
  • je minder goed kunnen concentreren en minder kunnen onthouden;
  • impulsief gedrag vertonen of je juist meer afzonderen.

Wanneer je jouw symptomen op tijd herkent, ben je beter in staat om jezelf in de hand te houden en op tijd te veranderen.

Ook kun je een burn-out bij mensen in je directe omgeving herkennen. Herkennen of een ander burn-out is, kun je aflezen uit gedragsveranderingen die je van buitenaf kunt zien. Denk hierbij aan:

  • verslonzing van zichzelf (kleding, te weinig eten etc.) of van het werk;
  • gebrek aan humor, creativiteit, solidariteit en flexibiliteit;
  • weinig contact met anderen;
  • vaak te laat komen;
  • vermindering van de productiviteit, zowel op het werk als in privé.

Vaak hebben mensen die burn-out zijn, de symptomen hiervan dusdanig verwaarloosd, waardoor hun toestand alleen maar erger is geworden. Raadpleeg daarom op tijd een deskundige zoals mijzelf of iemand uit mijn team om mee te praten en laat je vooral helpen door anderen.