Herstel stagneren? Lekker je eigen koers varen!! Of toch niet?!

Herstel stagneren? Lekker je eigen koers varen!! Of toch niet?!

Zeg stel: Een van je medewerkers is ziek. Dan is het in principe veelal erg belangrijk om te weten of klanten diegene hebben gemaild. Op bijna wekelijkse basis krijg ik eigenblijk de vraag wat je dan als werkgever mag doen om je medewerker te bereiken en daarnaast, mag je eigenlijk diens email überhaupt checken of er nog dingen opgepakt moeten worden? 

Qua bereikbaarheid is het noodzakelijk om het advies van de bedrijfsarts te volgen. Ons advies is altijd om geen eigen baasje te gaan spelen maar niet van dat advies afwijken, mits in goed overleg. En geloof mij: je kunt met overleg echt heel veel dingen oplossen. Zolang je de Wet Poortwachter maar in acht neemt en bij twijfel altijd schakelen met de bedrijfsarts. Niemand zit namelijk te wachten op een onnodig conflict. 

Wat ook belangrijk is, om een bepaald tijdstip aan te geven dat je contact opneemt met de werknemer en je daar ook aan houdt. Niet denken dat omdat je werknemer ziek is dus toch alle tijd van de wereld heeft, je flexibel kan zijn. Nee, zie dit soort contactmomenten als een serieuze afspraak en hou je daar ook aan. Het voorkomt onnodige ruis en een hoop onrust bij de zieke werknemer. Daarnaast is het in veel gevallen ook afgesproken met de bedrijfsarts dat er op regelmatige momenten contact is tussen de twee partijen en dan is het wel belangrijk dat jij als werkgever daarin het goede voorbeeld geeft. Ook wederom zodat je de Wet Poortwachter goed volgt. 

Qua privacy gelden er wel weer andere regels. Zeker in dit soort gevallen als er een medewerker ziek thuis zit en er dus de privacy van de werknemer in het geding is, moeten de verschillende belangen tegen elkaar worden afgewogen. Enerzijds is dat het belang van de werkgever om de zakelijke mails en correspondentie te checken. Anderzijds is er de privacy van de werknemer die zo min mogelijk moet worden geschonden.

Als werkgever moet je altijd kiezen voor een methode die voor de werknemer en diens privacy het minst belastend is. Overleg met de medewerker is dan ook belangrijk. Als de zieke werknemer bijvoorbeeld wel in staat en bereid is om mails zelf te checken en door te sturen, dan is dat minder ingrijpend en moet je als werkgever daarvoor kiezen.

Is er geen minder ingrijpende manier dan dat je als werkgever zelf in de mailbox van de werknemer kijkt, dan moet je ervoor zorgen dat de inbreuk op diens privacy tot het minimum beperkt blijft. Je kunt bijvoorbeeld de out-of-office-melder van de werknemer aanzetten. Daardoor hoef je niet meer, of niet meer zo vaak, in de mailbox van de werknemer.

Daarnaast geldt dat je als werkgever natuurlijk alleen de zakelijke e-mails mag lezen. Als uit de titel blijkt dat het een privébericht is, dan mag je die mail niet openen. Blijkt pas bij het openen van een mail dat het om een privémail gaat, dan moet je stoppen met lezen en het bericht sluiten.

Kortom, veel om rekening me te houden als werkgever, en begrijpelijk ook irritant, maar weet dat deze regels er echt niet zomaar zijn. Wil je hier nou eens wat meer van weten, wat er nou allemaal wel en niet mag en wat verstandig is om te doen, volg dan bij ons de training “burn-out uit je bedrijf” waarin we je alles vertellen en leren. Een absolute aanrader waar je significant kunt gaan besparen op je verdere verzuimkosten!

Beloof je me te contacten op deze training in te plannen? Je weet dat je dat zou moeten doen!! 😊