Werkstress en de financiële gevolgen

Afgelopen week gaf ik bij een klein select groepje directeuren en leidinggevenden een lezing over burn-out en de risico’s voor de werkgever. En ja hoor, daar was 1 dame die vrij snel aangaf dat ze mij het liefst jaren eerder had willen ontmoeten omdat ik haar tonnen aan euro’s had kunnen besparen. Ik schrok van haar vervelende ervaring en tegelijkertijd herkende ik het maar al te goed. Schrijnend!

Ik zal het hieronder uitleggen waarom ik het zo goed herken:

Dat werkstress lastig te zien & te signaleren is bij je personeel dat is logisch, maar wist je eigenlijk wel dat de risico’s die je loopt als werkgever – als je hier niet goed mee omgaat – de pan uit kunnen rijzen qua kosten? En juist hierover heeft onze juriste Tessa Lust onlangs een waanzinnig mooi artikel geschreven. Heb je dit artikel gemist, hierbij nogmaals: https://www.byebyeburnout.nl/burn-out-wanneer-als-werkgever-aansprakelijk/

Inmiddels weten we allemaal wel dat burn-out en overmatige werkstress steeds vaker voorkomt. De getallen liegen er niet om: zeker 1,4 miljoen Nederlanders ervaren burn-out klachten en bijna 40% van de ziekmeldingen op het werk ontstaan door overmatige werkstress. Dit heeft ervoor gezorgd dat burn-out inmiddels op nummer 1 staat van de meest voorkomende beroepsziekten in ons land. Zeker iets wat je dus niet mag onderschatten.

Als een werknemer met werkstress te maken krijgt is het risico dat hij/zij thuis komt te zitten met een burn-out aanzienlijk hoog. De werknemer die werkstress ervaart heeft dan last van een gebrek aan motivatie en voelt zich continu uit geput. De productiviteit daalt en de prestaties ook. Als jij als werkgever hier niks aan doet, dan loop je een groot risico dat je werknemer thuis komt te zitten met een burn-out. Los van de zorgen die dit oplevert, is het kostenplaatje niet iets wat vergeten mag worden. Want, mocht je dit niet al weten, een burn-out kost jouw als werkgever bizar veel: https://www.byebyeburnout.nl/burn-out-kost-120-000-euro/

Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat die kosten in de toekomst alleen nog maar verder gaan toenemen. Jij als werkgever dient hier dus op voorbereid te zijn. En ja, ik weet dat dit onderwerp niet het leukste is, maar als 1 burn-out al 120K kost, wat zou er dan met je gebeuren als er meer mensen met stress op de werkvloer rondlopen? Kun je dit financieel dragen? En nog beter, moet je dit willen? Is het niet veel makkelijker om eens met ons een oriënterend gesprek aan te gaan waar wij je komen uitleggen wat je kunt doen om je verzuimkosten te laten dalen en de gezondheid op de werkvloer weer toeneemt? Je mag mij overigens hierover altijd mailen op mascha@byebyeburnout.nl

Of misschien wil je liever gelijk met me lunchen! Dat kan dan natuurlijk ook en daarom nodig ik je van harte uit op 1 juni aanstaande om deel te nemen aan mijn waardevolle lunch&learn in Amsterdam: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-bye-bye-burnout-lunchlearn-voorkom-burn-out-op-de-werkvloer-45724542337?utm_term=eventurl_text waar ik je alles hierover ga uitleggen zodat je in ieder geval weet wat je wel en niet moet doen in het geval van burn-out of werkstress op de werkvloer!

Zie ik je 1 juni?