Slapen… de do’s en don’ts over slaap tijdens een burn-out

By 14 mei 2019#Burnout, #Slapen

Slapen, dat is vooral tijdens een burn-out een dingetje. Moet je nu veel of weinig slapen? Hieronder leg ik het uit. Nuttige tips voor iedereen die met een burn-out kampt of bijvoorbeeld een medewerker heeft met een burn-out en graag een passend advies geeft.

Waarom is slapen tijdens een burn-out belangrijk?
‘Tijdens slapen herstelt je lichaam van de dag, dat is in het normale leven al zo. Maar als je een burn-out hebt, heeft je lichaam meer hersteltijd nodig, omdat je je lijf langere tijd hebt overbelast. Ik vergelijk het soms met het ziekenhuis, als je in een ziekenhuis ligt, zorgen ze er daarvoor dat je veel tijd krijgt om te rusten, te herstellen. Zo is het ook met een burn-out. Je mag je lichaam dan best behandelen alsof het ‘ziek’ is. Letterlijk en figuurlijk ben je namelijk opgebrand. Zie het als een kaars. Als je die uitblaast, blijft die nog een tijdje warm. Pas daarna kun je hem weer aanraken. Zo is het ook met je lichaam. Dat ‘brandt nog na’ van alle inspanningen. Laat het weer tot rust komen.’

Hoevéél kun je het beste slapen tijdens een burn-out?
‘In het begin raad ik altijd aan zoveel mogelijk te slapen. Vooral de eerste twee weken moet je alle rust pakken die je kunt pakken. Daarna kun je weer rustig activiteiten oppakken en opbouwen.’

Kun je té veel slapen?
‘Er zijn inderdaad twee risico’s; dat je veel te snel weer tot actie overgaat, maar ook dat je te lang doorgaat met slapen, van helemaal nietsdoen word je uiteindelijk namelijk inactief en dat is niet goed voor je herstel.’

Wanneer zou je je qua moeheid wat beter moeten voelen?
‘Ik zeg: meestal merk je vanzelf dat je lichaam na twee weken wel opknapt. Na een maand raad ik wel aan om even naar de huisarts te gaan als er geen verbetering is, om te kijken of er misschien een andere oorzaak is.’

En hoe zorg je ervoor dat je niet te veel slaapt?
‘Te veel slapen is uiteindelijk slecht voor je herstel, je komt dan ’s nachts moeilijker in slaap en gaat je dag- en nachtritme omdraaien. Dat is een serieus risico. Heb je het gevoel dat je overdag nog wel rust nodig hebt? Maak een dagprogrammaatje voor jezelf en zet daar ook een dutje in, van ongeveer anderhalf uur (één slaapcyclus, red.).’

Geen powernap?
‘Powernaps van ongeveer twintig minuten, die kun je prima doen als je geen burn-out hebt, maar bij een burn-out is een halfuurtje meestal simpelweg te kort om tot rust te komen.’

Nog meer tips wat slapen betreft?
‘Een goede nachtrust zit hem niet alleen in slapen. Let bijvoorbeeld ook op je slaapkamer: die moet donker zijn, rustig. En daarnaast: zorg ervoor dat je gezond eet, geen suikerpieken waarna je heel energiek wordt en daarna een dip krijgt. Beweeg regelmatig, ga naar buiten. Al deze dingen zorgen voor een betere nachtrust en dus voor een beter herstel.’

Dit artikel heb ik geschreven voor online magazine stressedout.

Mijn naam is Mascha Mooy, CEO en oprichter van Bye Bye Burnout. Met Bye Bye Burnout helpen wij door heel Nederland – met inmiddels al steeds meer mensen – werkgevers die werknemers hebben met burn-out & stressklachten of die simpelweg stress op de werkvloer willen voorkomen. Ons aanbod is geschikt van preventie tot herstel oplossing waarmee wij een significantie kostenbesparing van meer dan 100K per werknemer met een burn-out realiseren! Met ons 100 dagen traject behalen wij extreem goede resultaten bij organisaties. Door ons in te schakelen dalen je jaarlijkse verzuimkosten gemiddeld met 50% & hoe wij dat doen vertel ik je graag in een kort – uiteraard kosteloos – gesprek!