We wachten nog even met trainen tot dat we het team compleet hebben”. Dit is een zin die ik steeds vaker hoor van hoteldirecties. Het gaat natuurlijk niet alleen om training. Dat begrip is in deze zin makkelijk te vervangen door ‘strategieontwikkeling’, ‘budgetteren’,  ‘teambuilding’ of wat dan ook.

We zijn niet compleet dus we stellen het uit. We kunnen trouwens ook helemaal niet weg uit de operations, want hoe moet het dan met het hotel? Iedereen worstelt met het op sterkte krijgen en houden van teams. Teamleden stromen uit en het vinden van vervanging blijkt vaak een hoofdpijndossier. De harde realiteit is echter dat het waarschijnlijk is dat we zullen moeten leren werken met incomplete teams. Teams die dus niet op volle sterkte zijn, maar waar we het wel mee moeten doen. En vooral: teams die hartstikke veel aandacht en support nodig hebben om te blijven functioneren in roerige tijden.

En dus is het zaak om juist te investeren in de mensen die blijven. In de praktijk zie je dat de volle aandacht wordt gericht op het werven van nieuwe mensen. Startbonussen, ludieke acties, aanbrengpremies; de creativiteit barst er van af. Maar wat doen we om de teamleden die al binnen zijn te behouden? Die blijken vaak ‘het ondergeschoven kind’ en moeten het doen met extra werkdruk en het uitgesteld zien worden van hoognodig ‘onderhoud’ aan team en spirit. Met alle gevolgen van dien.

En dus moeten we nu juist tijd nemen om de huidige situatie in ogenschouw te nemen en een goed plan te maken. Welke werkzaamheden kunnen we slimmer doen? In minder tijd, of door ze helemaal niet meer te doen. Welke werkzaamheden leveren eigenlijk het meeste op in termen van rendement en medewerker- en gasttevredenheid? Waar voegt de menselijke factor het meeste waarde toe en wat kan met technologie worden opgelost?

Het beantwoorden van die vragen kost voor de korte termijn tijd, geld en inventiviteit, maar verdient zich op lange termijn dubbel en dwars terug. En dus geldt – geïnspireerd op een oude Boeddhistische wijsheid: Maandelijks moet je een dag besteden aan je toekomstplannen. Behalve als je het druk hebt; dan moet je twee dagen inplannen.

Geschreven door Sander Allegro voor Hospitality Management. Sander is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants. Daarnaast is Sander een goede vriend & sparringpartner van Mascha.