Wie is nou toch die CEO van Bye Bye Burnout?

Iets meer over Mascha…

is getrouwd met Jan Willem en zij delen hun huis met poes Mabel, die haar eigen instagramaccount heeft (Mabel Mokums Markantste). Mascha is (vaak met haar man) zeker drie maanden per jaar in het buitenland te vinden. Het werken aan hun bedrijven combineren ze in die periodes met het uitoefenen van hun grote passie: duiken.

…runt Bye Bye Burnout

Na jarenlang succesvol te zijn geweest als salesmanager moest Mascha vanwege een burn-out afscheid nemen van haar carrière. In haar herstelperiode kwam zij erachter dat er geen gestructureerde aanpak is voor de begeleiding van medewerkers met een burn-out. Ze liet zich omscholen tot burn-out specialist en richtte in 2011 Bye Bye Burnout op, een nu landelijk dekkend netwerk met een concrete aanpak voor herstel bij een burnout. Met Bye Bye Burnout richt Mascha zich met haar team op MKB Nederland en kennisorganisaties met 50-650 fte. Ze biedt op een heel heldere manier duidelijkheid en richting aan alle betrokkenen om de verzuimkosten te laten dalen en een medewerker binnen 100 dagen weer richting de werkplek te krijgen. Een burn-out is niet moeilijk op te lossen als je weet hoe dat moet. En Bye Bye Burnout weet dat!

Mascha werkt verder als spreker en adviseur. Zij adviseert bedrijven op het gebied van preventie, stress en hoe om te gaan met zieke werknemers. Ze is tevens sparringpartner voor MT en ondernemers die advies nodig hebben op het gebied van burn-out en stress. Binnen corporate omgevingen wordt Mascha vaak ingehuurd om te spreken voor bijvoorbeeld young professionals die aan het begin van hun carrière staan of consultants die een hoge werkdruk ervaren. Mascha weet immers als geen ander hoe snel een carrière binnen een corporate omgeving abrupt voor langere periode onderbroken kan worden door een burn-out.

WORK

Alleen én samen

“Ik werk alleen omdat dat dit voor mij en Bye Bye Burnout effectiever is gebleken, maar heb ook een team van 15 coaches die bij Bye Bye Burnout betrokken zijn. Verder krijg ik ondersteuning van 5 tot 7 mensen met hun eigen specialisatie. We zijn onverwachts heel sterk aan het groeien en ik ben nu daarom net mijn nieuwe assistent Marco aan het inwerken omdat hij me op secretarieel niveau kan ontzorgen.”

Werkuren en planning

“Kijkend naar de branche waarin ik werk en de voorbeeldfunctie die ik heb, zou ik politiek correct moeten antwoorden dat ik keurig 6 à max 8 uur per dag werk. Ik maak momenteel echter veel meer uren vanwege die vrij onverwachtse bedrijfsgroei. Ik heb geen vast werkritme, maar plan wel bewust tijd in voor het ontwikkelen van nieuwe plannen: de tijd die ik jaarlijks in het buitenland doorbreng, is daar onder meer voor bedoeld.”

LIFE

Gezin, familie, vrienden en ‘me-time’

“Ik plan bewust tijd in voor mijn sociale leven met feestjes, diners en uitstapjes, net zoals ik tijd blok voor mijn me-time. Zeker na een drukke periode gun ik mezelf die tijd. Maar ondanks dat schiet de ‘me-time’ of ‘Q-time’ met man er soms toch bij in. Dat wil ik het komende jaar verbeteren omdat ik er een nog blijer mens van word.”

Het huishouden

“We hebben een huishoudster die ons helpt bij het huishouden. Mijn man kookt en doet de boodschappen, zodat ik me bezig kan houden met de groei van mijn bedrijf. We overwegen wel om een soort PA/Nanny in te huren die voor ons kan zorgen. Dat klinkt misschien verwend omdat we geen kinderen hebben, maar ik zie het meer als een noodzaak om onze bedrijven nog beter te kunnen runnen.”

BALANCE?

“Op het ogenblik ben ik weer een beetje zoekende naar de juiste balans vanwege die onverwachtse groei en de werkzaamheden die dat met zich mee brengt. Ik moet er voor oppassen dat ik uit enthousiasme niet teveel wil doen. Maar er wordt aan gewerkt, want het is natuurlijk wel een geval van ‘practice what you preach’ en ik weet dat ik het op de korte termijn weer onder controle heb. Verder geeft de manier waarop ik mijn balans tussen werk-privé heb georganiseerd wel rust; ik doe het op de manier zoals ik het wil. Misschien dat ik door een betere structuur en meer te automatiseren binnen Bye Bye Burnout voor een steviger evenwicht zou kunnen zorgen. Dat ben ik nu aan het onderzoeken.”

Ad hoc situaties

“Vooral met de huidige drukte, draai ik stiekem toch vaak meer uren dan ik normaal gesproken doe. Ik heb gelukkig een vangnet van coaches en mensen die weten hoe ik het wil. Dat is het voordeel van een grotere organisatie. Het probleem schuilt meer in het feit dat ik het lastig vind om dingen uit handen te geven. Ook dat probeer ik nu langzaamaan toch meer te doen.”

TIPS!

“Zet jezelf op de eerste plaats. Je kunt alleen goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt!”

Meer informatie:
Mascha is ervan overtuigd dat een burn-out geen nieuw ontdekt exotisch huisdier is, maar iets wat iedereen kan overkomen als je niet oplet! Je kunt haar inhuren als spreker voor bedrijven, maar haar ook vragen een workshop te geven aan bedrijfsafdelingen over bijvoorbeeld preventie en herkenning van stresssymptomen. Meer informatie of wil je Mascha inhuren? Neem direct contact met haar op via mascha@byebyeburnout.nl of bel 06 38 22 66 14.